Pedagog i psycholog szkolny

 

Padagog szkolny: Iwona Wyrwińska 

Godziny pracy: (zaktualizowano 21.09.2017r.)

poniedziałek  800 – 1300
wtorek  1200 – 1800
środa 730 – 1200
czwartek 730 – 1200
piątek 800 – 1100

 Psycholog szkolny: Karolina Pacholska

Godziny pracy: (zaktualizowano 21.09.2017r.)

poniedziałek  800 – 1400
wtorek  1100 – 1800
środa 1100– 1330
czwartek 1100 – 1330
piątek ———–

Zadania:

  1. Praca z dzieckiem:
    • Diagnoza potencjalnych możliwości dziecka -ankiety, rozmowy, obserwacje, kwestionariusze, rysunki itp.
    • Diagnoza trudności emocjonalnych dziecka – obserwacja w klasie, na przerwie, wywiad z rodzicem, nauczycielem
    • Zajęcia z dziećmi – korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne, indywidualne, rewalidacyjne,
    • Zajęcia z klasami – profilaktyczne, wychowawcze, rozwijające możliwości.
    • Rozmowy terapeutyczne i zajęcia o charakterze terapeutycznym z dziećmi.
    • Rozmowy wychowawcze.
  2. Praca z rodzicami:
    • Indywidualne spotkania z rodzicami.
    • Udzielanie informacji zwrotnych na temat przebiegu pracy z dzieckiem, ukierunkowywanie oddziaływań rodzicielskich.
    • Wsparcie w sytuacjach trudnych wychowawczo i losowo, kierowanie do specjalistów- w zależności od potrzeb.
  3. Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami i pedagogiem szkolnym:
    • Wywiady na temat funkcjonowania społecznego i emocjonalnego dziecka.
    • Konsultacje w celu ustalenia optymalnych sposobów oddziaływań z wychowawcami i pedagogiem szkolnym.
    • Interwencje wychowawcze.
    • Udział w opracowywaniu programu profilaktyki uzależnień i rozwoju umiejętności społecznych obejmującego problem uzależnienia od alkoholu i narkotyków w ramach miejskiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych- „Czy wiesz co czujesz?”.
    • Diagnoza sześciolatków- diagnoza i analiza gotowości szkolnej dzieci sześcioletnich,

Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniom w trakcie bieżącej pracy oraz w formie:

  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych – organizuje się je w szkole dla uczniów, którzy mają trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Zajęcia prowadzone są przez nauczyciela właściwych zajęć edukacyjnych. Liczba uczestników zajęć wynosi od 4 do 8 uczniów.
  • zajęć korekcyjno-kompensacyjnych – organizuje się je w szkole dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w nauce, które uniemożliwiają im uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej; liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 5 uczniów.
  • zajęć rozwijających kompetencje społeczne – organizuje się je dla uczniów mających problemy w nawiązywaniu satysfakcjonujących relacji w grupie rówieśniczej; liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.

Program zajęć korekcyjno – kompensacyjnych:

Cele główne:

  1. Pomoc uczniowi w przezwyciężaniu trudności w opanowaniu określonych umiejętności.
  2. Budowanie u dziecka adekwatnej samooceny.
  3. Stworzenie uczniowi możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego.

Cele szczegółowe:

  • stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia
  • usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjnych i motorycznych
  • przezwyciężanie trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania
  • zaspokojenie potrzeb rozwojowych dziecka poprzez uwzględnienie specyfiki jego trudności w nauce oraz dostrzeganie mocnych stron
  • kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego
  • kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy
  • wzbogacanie słownika uczniów
  • rozbudzanie motywacji do pracy nad wyrównywaniem braków
  • wdrażanie do samodzielności w pracy
  • utrwalenie podstawowych zasad ortograficznych
  • doskonalenie umiejętności samokontroli pisanych tekstów.

Metody :

  • oparte na praktycznej działalności uczestników zajęć
  • oparte na obserwacji, np.: pokaz
  • oparte na słowie: praca z książką, opowiadanie
  • aktywizujące: gry dydaktyczne
  • programowane: z użyciem komputera (www.superkid.pl )

Środki dydaktyczne:

mozaiki, układanki – „Tangram”, „warsztat grafomotoryczny” – gumowe plansze i białe kredki, pisaki suchościeralne i plastikowe osłonki z wymiennymi kartami do rysowania po śladzie, materiały z opracowań: „Zwierzaki-figuraki”, „Szlaczki-zygzaczki”, „Dyktanda graficzne”, „Chodzą słuchy”, „Perskie oko”, „Kombinatoryka wyrazowa”, „Chcę dobrze czytać”, „Ćwiczę koncentrację”; loteryjki sylabowe – seria I i II, loteryjki obrazkowo-sylabowe, domino obrazkowe i wyrazowe, gry edukacyjne, np. „Ściganka”, „Kosmici”, „Sylaby”, „Bingo”, „Bystre oczko”, „Memory”; zestawy „Logico”, „Pus”, „Windy sylabowe”, „Pociągi”, „Tarcze”, „Piramida matematyczna”, „Piramida ortograficzna” itp.

Zadania terapeutyczne:

  • Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową, pamięć wzrokową oraz orientacje przestrzenną w oparciu o:
    1. materiał bezliterowy:
      • składanie obrazków z części
      • praca z układankami typu mozaika, tangram
      • układanie historyjek obrazkowych
      • odwracanie obrazków, umieszczonych na przezroczystych planszach tak, by każdorazowo dopasować je do wzoru będącego tłem
      •  poszukiwanie takich samych wzorów, dolnej lub górnej, prawej lub lewej części rysunku
      • zabawy zręcznościowe: trafianie piłeczką do obręczy, praca grupowa nad utrzymaniem piłeczki na stelażu podtrzymywanym przez kilkoro uczniów
      • wskazywanie prawej i lewej strony ciała
    2. materiał literowy:
      • czytanie wyrazów, zdań i tekstów
      • układanie zdań z rozsypanek wyrazowych
      • uzupełnianie luk w zdaniach
      • poszukiwanie takich samych układów sylab
      • tworzenie nowych wyrazów z pierwszych liter przeczytanych słów
      • poszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną sylabą danego słowa
  • Ćwiczenia sprawności manualnej
    • układanki płaskie
    • budowanie z drobnych klocków
    • lepienie i wałkowanie plasteliny
    • nawlekanie koralików
    • przewlekanie sznurówek
  • Podnoszenie sprawności grafomotorycznej
    • pisanie po śladzie
    • rysowanie szlaczków
    • rysowanie w kratkach według wzoru
    • łączenie kropek według wskazówek
    • rysownie miękkimi kredkami akwarelowymi po gumowych planszach
    • rysowanie pisakami po plastikowych planszach z wymiennymi wkładami
    •  rysowanie po śladzie z wykorzystaniem kart pracy umocowanych na tablicy
  • Usprawnianie funkcji słuchowych: doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci słuchowej
    • wyróżnianie wyrazów w zdaniu
    • wyróżnianie sylab: zabawa w kończenie słów
    • układanie wyrazów z sylab
    • układanie nowych wyrazów ze wskazanych sylab lub głosek podanych słów
    • wyróżnianie głosek: wskazywanie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie
    • poszukiwanie ukrytych słów
    • „rozszyfrowywanie” wyrazów
    • porównywanie słów różniących się jedną głoską lub mających jedną wspólną głoskę
    • nauka na pamięć krótkich rymowanek
    • powtarzanie wyrazów odczytanych przez nauczyciela
    • powtarzanie zdań
    • powtarzanie ciągów sylab
  • Doskonalenie techniki i tempa czytania
    • czytanie sylab i wyrazów
    • czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami – korzystanie z płytek uwidaczniających poszczególne sylaby w czytanym tekście
    • ćwiczenia w głośnym i cichym czytaniu ze zrozumieniem – wykonywanie samodzielnie odczytanych poleceń, dobieranie prawidłowych odpowiedzi do pytań
    • wykonywanie zadań polegających na rozdzielaniu połączonych ze sobą słów oraz wyznaczaniu granicy zdań
  • Przezwyciężanie specyficznych błędów i trudności w pisaniu
    •  ćwiczenia w pisaniu z zachowaniem właściwego kształtu liter, ich połączeń w wyrazach, właściwego rozmieszczenia na kartce i położenia w liniaturze – polisensoryczne utrwalanie cech dystynktywnych liter
    • korygowanie uchwytu narzędzia pisarskiego
    • ćwiczenia doskonalące płynność i tempo pisania
    • ćwiczenie umiejętności pisania ze słuchu i z pamięci
    • pisanie dyktand, których podsumowaniem jest autokorekta; poszukiwanie zasad poprawnej pisowni, dzięki którym można wyjaśnić pisownię określonych wyrazów
    • polisensoryczne utrwalanie zasad poprawnej pisowni poprzez wykorzystanie „Kartortomagicznych”
    • sprawdzanie poprawnej pisowni w słowniku ortograficznym
  • Kształcenie i doskonalenie umiejętności liczenia i wykonywania działań matematycznych
    • ćwiczenia operacyjnego rozumowania na konkretach w oparciu o liczmany
    • ćwiczenia rachunku pamięciowego
    • rozwiązywanie prostych zadań tekstowych
    • odczytywanie godzin na zegarze
    • ćwiczenia w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu – praca w oparciu o karty pracy i ćwiczenia on-line ( www.superkid.pl)
    • porównywanie różnicowe i ilorazowe
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się
    • wzbogacanie słownictwa
    • stosowanie określeń kierunkowo-przestrzennych
    • stosowanie kilkuzdaniowej formy wypowiedzi na dany temat
    • ćwiczenia w rozpoznawaniu poznanych części mowy
  • Trening koncentracji uwagi
    • stosowanie technik relaksacyjnych
    •  zwracanie uwagi na koncentrowanie się na danej czynności
    • porządkowanie historyjek obrazkowych
    • trening behawioralny z wykorzystaniem żetonów
    • ćwiczenia ukierunkowane na utrzymaniu poziomu koncentracji niezbędnego do wykonania zadania: dyktanda graficzne, odliczanie dodając lub odejmując określoną liczbę elementów, gra „Kosmici”, praca z wykorzystaniem program komputerowego „Porusz umysł”

Procedury osiągania celów:

  • systematyczne uczęszczanie na zajęcia;
  • aktywny udział w zajęciach;
  • wykorzystanie na zajęciach różnorodnych pomocy dydaktycznych;
  • zachęcanie do wypowiadania się – zmniejszanie lęku przed ekspozycją społeczną ;
  • stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi dzieci i słuchania ich;
  • wspólna dyskusja nad rozwiązaniem problemu
  • zauważenie postępów i sukcesów w pracy uczniów;
  • udzielanie pochwał, stosowanie nagród.

Treści programu będą realizowane w dowolnej kolejności i dostosowane do potrzeb, możliwości i zainteresowania uczniów.