KONKURSY Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA POEZJI

Wszystko jest poezją, każdy jest poetą.

Edward Stachura

Zapraszam wszystkich chętnych uczniów z klas IV-VIII do wzięcia udziału w  konkursach z okazji Światowego Dnia Poezji. Możecie wybrać jeden z konkursów lub wziąć udział w obu. Wykonane zadania oddajcie wychowawczyni lub wychowawcy albo przynieście do biblioteki klas VI-VIII do końca kwietnia 2024r. Na zwycięzców czekają nagrody (na koniec roku szkolnego) oraz punkty dodatnie. Powodzenia!

Konkurs nr 1

Wykaligrafuj  wiersz, który Ci się podoba. Może to być wiersz z podręcznika do j. polskiego, wiersz Twojego ulubionego poety lub poetki, jeden z wierszy zaprezentowany w szkole z okazji Dnia Wiosny lub jakiś inny lubiany przez Ciebie wiersz. Napisz odręcznie, jak najstaranniej i jak najpiękniej potrafisz. Napisz autora, tytuł i około 5-10 wersów wybranego utworu poetyckiego. (Jeżeli wiersz jest bardzo długi, napisz wybrany fragment). Zadanie wykonaj na osobnej kartce A4. Możesz użyć kolorowych długopisów, pisaków itp. oraz ozdobić  pierwszą literę tekstu lub cały tekst. Liczy się staranność i oryginalność wykonania zadania.

Konkurs nr 2

Przeczytaj zadania I-V, a rozwiązania napisz na karcie odpowiedzi. Kartę możesz wydrukować lub pobrać z biblioteki klas VI-VIII (od strony ulicy Jesionowej). 

Zadanie I

Przeczytaj fragmenty wierszy. Napisz na karcie odpowiedzi, autora i tytuł wiersza.

Fragment nr 1
tylko co to takiego poezja.
Niejedna chwiejna odpowiedź
na to pytanie już padła.
A ja nie wiem i nie wiem i trzymam się tego
jak zbawiennej poręczy.

Fragment nr 2
Gdyby wszyscy mieli po cztery jabłka
gdyby wszyscy byli silni jak konie
gdyby wszyscy byli jednakowo bezbronni w miłości
gdyby każdy miał to samo nikt nikomu nie byłby potrzebny

Fragment nr 3
Zaprawdę godnym i sprawiedliwym
Słusznym i zbawiennym jest
Śmiać się głośno
Płakać cicho
Deszcz ustaje
Sady kwitną
I tego trzymać się trzeba

Fragment nr 4
Nie wierzyłem
Stojąc nad brzegiem rzeki,
Która była szeroka i rwąca,
Że przejdę ten most,

Fragment nr 5
Szedł po świecie Bajdała,
Co go wiosna zagrzała –
Oprócz siebie – wiódł szkapę, oprócz szkapy – wołu,
Tyleż tędy, co wszędy, szedł z nimi pospołu.

Fragment nr 6
Już od rana na podwórzu
wśród patyków i wśród liści
przycupnęli nad kałużą
pracowici kałużyści.

Zadanie II

Posłuchaj piosenek w wykonaniu Sanah i napisz, kto jest autorem i jaki jest tytuł wiersza.

Piosenka nr 1

Piosenka nr 2

Piosenka nr 3

Zadanie III

Rozpoznaj tropy poetyckie (epitety, przenośnia, porównania, onomatopeje, ożywienie, pytania retoryczne, uosobienie) i zapisz na karcie odpowiedzi:

Fragment 1
Szedłem lekko jak motyl
I ciężko jak słoń
Szedłem pewnie jak tancerz
I chwiejnie jak ślepiec.

Fragment 2
Parsknął śmiechem cały sad.

Fragment 3
Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała?
W którą stronę, w którąś się krainę udała?

Fragment 4
Fale przeciągają się i mruczą.

Fragment 5
Pierwszy — słowik
Zaczął tak:
„Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Radio, radijo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, trijo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!

Fragment 6
Jeden kamyczek, a wspomnień lawina.

Fragment 7
To obłoczek przeźroczysty,
Pozłociście zielonawy.

Zadanie IV

Wymień wszystkich polskich laureatów Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Który z nich jest patronem roku 2024?

Zadanie V

Napisz autora i tytuł wiersza, który zapadł Ci w pamięci. Opisz w kilku zdaniach (5-10 zdań), dlaczego lubisz ten wiersz i jakie emocje w Tobie wywołuje.

Karta odpowiedzi