A nade wszystko szanuj mowę swą ojczystą.
Nie znać języka swego- hańbą oczywistą.
( F.K. Dmochowski)
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma za zadanie przypominać wszystkim narodom, jak ważny jest szacunek do języka ojczystego i dbałość o jego przetrwanie. W naszej szkole obchodziliśmy to święto w formie zabaw z językiem polskim od 4 do 8 marca w klasach IV – VII.
Najpierw uczniowie dowiedzieli się, na pamiątkę jakiego wydarzenia to święto zostało ustanowione. Następnie poznali pierwsze zapisane zdanie w języku polskim oraz pisarza, który jako pierwszy zaczął tworzyć w języku ojczystym. Język polski jest jednym z trudniejszych języków świata ze względu na ortografię, gramatykę i wymowę. Uczniowie mogli się o tym przekonać, powtarzając zabawne łamańce językowe. Była to świetna „gimnastyka dla buzi i języka”. Zadanie muzyczne polegało na wychwyceniu, jak największej ilości błędów językowych z tekstu piosenki Kabaretu Smile. Nie dla wszystkich było to łatwe, ale wspólnie udało się wyłapać i poprawić sporo niepoprawnych sformułowań. O wiele prostsze okazało się zadanie polegające na wyjaśnieniu przenośnego znaczenia związków frazeologicznych. Niektórzy chłopcy i dziewczyny od razu wiedzieli, co to znaczy, że nauczyciel ma ich na oku. Uczniowie uświadomili sobie również, jak ważne są znaki diakrytyczne, oglądając dowcipny filmik o pewnym detektywie poszukującym złodzieja „kropek”, „kresek” i „ogonków”. Na zakończenie wykonywali wybrane ćwiczenia ortograficzne i językowe w formie quizów.
Dziękujemy wszystkim, którzy aktywnie uczestniczyli w proponowanych zabawach i ćwiczeniach językowych.
Małgorzata Łopka, Ewa Figas, Monika Barańczak
.
.